Home made



Een blog over heel veel soorten handwerk, van haken tot stempelen (en weer terug...)


zondag 24 maart 2013

Tutorial lavendel haken (huis, tuin en keuken haken)




Ik zei het al, ik had zin in de zomer. De tuin ziet er zo suf uit nu, tijd voor een kleurtje dus ben ik lavendel gaan haken.

Ik heb een tutorial gemaakt (mijn eerste dus excuses voor eventuele vage omschrijvingen of als ik iets ben vergeten of heb overgeslagen....)

Men neme een kleur paars naar keuze en hetzelfde geldt voor de groene kleur. Mijn voorkeur is Catania dus daar heb ik mijn kleurtjes uitgehaald.




Je begint met het maken van een ketting van 10 losse. Zie foto (kijk dat was gemakkelijk en kan jij ook!).


Wanneer je 10 losse hebt, haak je, terug in de een na laatste, een vaste. Zo:


Nu haak je dus dezelfde steken maar dan weer terug. Na negen vaste ben je aan het eind.


Haak een losse en haak dan door aan de onderkant van je haakwerk (dus niet je werk keren). Zie foto:


Je bent nu dus eigenlijk een "ovaal" aan het haken. Haak 9 vaste.


Na de negende vaste haak je weer een losse en ga je door met het haken van 9 vaste.


gevolgd door een losse en negen vaste. Je komt nu ergens halverwege uit (maakt eigenlijk niet uit waar je precies bent uitgekomen, alles is goed).


Haak nu geen losse maar 13 vaste waardoor je (ongeveer) weer uitkomt ter hoogte van het begin-touwtje.

Vouw het haakwerkje dubbel (stop het begin-touwtje erin) en haak het dicht met halve vasten. Haal de haaknaald door beide steken en aan het eind moet je een lang stuk draad overhouden.

Het haakwerk even in vorm duwen en voila, je hebt een lavendel-bloemetje gehaakt!


Steek je naald aan de draad en willekeurig (van onderen uit en binnendoor) ergens in de bloem steken.


Trek de draad er helemaal doorheen, maak een los knoopje (aansluitend op het haakwerk) en steek je naald dan door hetzelfde gat weer terug om ergens anders weer tevoorschijn te komen.



Maak zoveel knoopjes als je wilt en wanneer je tevreden bent, afhechen en draadje wegwerken.

Tatatatatata, Lavendel......



Nu de stengel nog. Maak met groen een ketting van 40 losse.



Hecht af en hou een (langer) draadje over zodat je daarmee de bloem vast kunt maken. Zie de foto. In het begin-touwtje leg je een extra knoop en knip je af. Zo, stengel klaar.


Nu gaan we ze aan elkaar maken. Kies van de bloem welke kan je als boven- en welke als onderkant wilt gebruiken. Steek de groene draad in de onderkant van jouw bloem en ga met de naald aan de binnenkant zo dicht mogelijk langs de kant zodat je door de draden heen steekt en de draad daar vast komt te zitten.


Steek de draad door de bovenkant van de bloem heen en ga door hetzelfde gat weer naar beneden. Zorg dat er geen groen draad te zien is. Nu ga je langs de andere kant naar beneden zodat ook daar de draad vast komt te zitten (anders zou de stengel er gewoon weer afvallen).


Kom er aan de onderkant weer uit, haal de naald door de eerste steek van de stengel en terug in de bloem steken en afhechten.


In het steeltje kan je nog een ijzerdraadje doen zodat deze rechtop blijft staan. Ik heb de ijzerdraadjes gebruikt van de vuilniszakken (wel het witte plastic eraf halen ;-)).

Je kan de bloem vullen met echte Lavendel bloemetjes maar je kan er ook wat geurolie op doen. Let op dat je er niet te veel op doet. Met een wattestokje over het bloemetje strijken is al genoeg.



en klaar, jouw bosje Lavendel is af!

Veel plezier met deze tutorial. Ik hoor graag of het gelukt is!

Het patroon van de lavendel is door mij ontworpen en gemaakt. Geef alsjeblieft een link terug naar mijn blog als je jouw gemaakte lavendel op je blog/site laat zien. Je mag mijn foto's gebruiken zolang er een link terug naar mijn blog bijstaat. Laat je me weten als je de foto's gebruikt? Ik kom graag op jouw blog kijken.


20 opmerkingen:

  1. Hoi Maaike,
    Wat maak je ontzettend leuke dingen! Vanaf nu ga ik je volgen. Ik ben benieuwd wat je nog meer gaat maken!
    Groetjes Marianne
    mariannehaakt.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi, wat een leuke en vooral duidelijke tutorial!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk! Dit ga ik zeker een keer maken!
    En ik ga je ook volgen. :-)

    Groetjes,
    Marieke
    http://mamadoggie.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Via Pinterest hier belandt...wat een leuk blog heb je...ik ga je volgen,je maakt leuke dingen en wat extra inspiratie is nooit weg!;-)


    groetjes
    Angeline
    www.mijnplekkie.tk

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt reactie...ik hoop deze nog voor 2de paasdag te kunnen maken,zo klaar,maar moet er wel tijd voor zien te vinden,ha,ha...momenteel met zoveel dingen tegelijk bezig en druk druk druk....,maar we zijn 2de paasdag bij haar uitgenodigd voor een paasbrunch,dus zou wel leuk zijn om dit mee te nemen,morgen in de stad even kijken of ik aan geurolie in lavendel geur kan komen,weet alleen nog niet waar...misschien bij de bodyshop of zo....heb jij een idee

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat ontzettend leuk zeg!! Dank je voor de tutorial!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb ze gisteravond gehaakt voor mee te nemen voor mijn vriendin waar we morgen zijn uitgenodigd voor een paasbrunch!Ze zijn geweldig!Ik hou hier wel van....ga ze zeker ook voor mezelf nog eens haken,wat zal ze opkijken zeg!Het blogbericht hierover staat al gepland en verschijnt morgen om 14:00 op mijn blog(uiteraard gelinkt naar jou tutorial!)Dacht zal het maar op dat tijdstip plaatsen,dan zijn we daar al voor het geval ze per onegluk/toevallig nog voor die tijd een keer op mijn blog mocht neuzen ;-)

    groetjes en nogmaals bedankt!
    Angeline
    www.mijnplekkie.tk

    BeantwoordenVerwijderen
  8. owwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww ♥♥♥ i love lavendel.....enne angeline had ze gemaakt met hier de link heen....

    lieve groet jenneke
    http://creaties-jenneke.blogspot.nl

    tis hier kei gezellig ha ha

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier nog iemand die via Angeline bij jouw blog gekomen is. :-) Leuk die lavendel en niet zo heel erg moeilijk om te haken.
    Ga ik zeker eens proberen.

    Groet,dinah
    dinahcreatief.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  10. En ik ook via angeline ,ben gek op lavendel dus meteen maar even volgen en kijken wat er meer komt hi..hi groet marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk dat je dit deelt, ik ga ze zeker eens uitproberen. Ben ook via Angeline hier gekomen en je gaan volgen.
    Lieve groetjes, Annemie
    MadebyMIEforyou.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat leuk, ben ook via Angeline hier gekomen. Ga de lavendel binnenkort haken, vind ze er mooi maar houd niet van de geur. Komt dat nu even goed uit ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hier nog zo één die via Angeline bij je terecht komt...hahaha..Je lavendel is geweldig, een superleuk kadootje...ik ga ze zeker een keer maken!! Bedankt voor de duidelijke uitleg!! Grtzz..Maddy

    o, ja...ik ben uiteraard gelijk volger geworden:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hier ook via via hier terecht gekomen en meteen volgertje geworden natuurlijk, ben nog maar pas met het haken begonnen en heb zooooo veeeeel te leren, bedankt voor de tuto op mijn "to do" lijstje nu
    vg Emma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Via via hier terecht gekomen...wat een lieve, leuke tutorial..thanks!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. wat leuk
    ik moet iets van lavendel maken kan ik het mooi gebruiken
    bedankt
    groetjes Els

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een leuk idee! Ik ben gek op lavendel, ga denk ik, een bosje op een kussen naaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. De foto met mijn gehaakte lavendel staat op mijn site in FB
    Nog bedankt voor dit leuke voorbeeld,

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ook ik ben begonnen aan dit mooie lavendel patroon..ennn eigenlijk voor de 1e x goed gelukt..thnxs

    BeantwoordenVerwijderen